کد مطلب:124306 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:235

زکاتی که بر مردم واجب است
[24]-336- فتال نیشابوری می گوید:نقل شده است:از حسن بن علی علیه السلام از آغاز زكات پرسیدند، فرمود:خدای سبحان به آدم علیه السلام وحی فرمود:ای آدم! زكات خود را بده. عرض كرد:پروردگارا! زكات چیست؟ فرمود:برای من، ده ركعت نماز بخوان. پس خواند و عرض كرد:پروردگارا! این زكات، بر من و بر دیگر بندگان تو واجب است؟ فرمود:این زكات نمازی، [تنها] بر تو واجب است، و بر فرزندان تو - هر كدام كه مالی جمع كنند -، زكات مالی واجب است. [1] .

[25]-337- قاضی نعمان از حسن بن علی علیه السلام - كه صلوات خدا بر او باد - نقل كرده است:زكات، از هیچ مالی نمی كاهد. [2] .

[26]-338- یعقوبی می گوید:و حسن بن علی علیه السلام بخشنده و بزرگوار، و در صورت و سیرت، شبیه ترین مردم به رسول خدا صلی الله علیه و آله بود، و از او پرسیدند:از رسول خدا صلی الله علیه و آله چه شنیده ای؟ فرمود:شنیدم به مردمی گفت:«از آنچه شك [و دودلی] برایت آورد، دست بردار كه شر، شك [و دغدغه ی خاطر] است، و خیر، آرامش [و یقین دل]». و به یاد دارم در همان حالی كه همراه او از كنار خرمای تنگدستان راه می رفتم، خرمایی برداشتم و در دهان گذاردم، و رسول خدا صلی الله علیه و آله انگشت خود را در دهانم كرد، و آن را بیرون آورد و انداخت، و فرمود:



[ صفحه 279]



«صدقه [3] برای محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله حلال نیست». و نیز از او نمازهای پنجگانه را به یاد دارم. [4] .

[27]-339- دولابی با سند خود از ابوالحوراء نقل كرده است:

به حسن بن علی علیه السلام عرض كردم:از رسول خدا صلی الله علیه و آله چه به یاد داری؟ فرمود:به یاد دارم كه خرمایی از خرماهای صدقه را برداشتم و در دهان گذاردم، و پیامبر صلی الله علیه و آله آن را از دهانم بیرون آورد و در خرماهای صدقه قرار داد، گفتند:ای رسول خدا! این خرما برای این كودك چه زیانی داشت؟ فرمود:صدقه برای ما، آل محمد روا نیست. [5] .

[28]-340- قاضی نعمان می گوید:به ما روایت رسیده است كه حسن بن علی علیه السلام فرمود:

رسول خدا صلی الله علیه و آله دستم را گرفت و با او به راه افتاده، به انبوه خرماهای صدقه، گذرمان افتاد؛ من كه در آن روز كودك بودم، با شتاب دویدم و خرمایی برداشته، در دهان خود گذاردم، و رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و انگشت خود را در دهانم كرد و آن را بیرون آورد و در میان خرماها افكند. سپس فرمود:«ما، خاندان وحی، صدقه برای ما روا نیست». [6] .

[29]-341- قاضی نعمان می گوید:امام باقر علیه السلام فرمود:

حسین بن علی علیه السلام خانه ای را صدقه داد، و حسن بن علی علیه السلام به او فرمود:از آن رو برتاب [و دیگر از آن استفاده نكن]. [7] .

[30]-342- كلینی با سند خود از ابوبصیر، از امام صادق علیه السلام نقل كرده است:

عده ای در مدینه گفتند:حسن علیه السلام مالی ندارد. و آن حضرت [كه شهرت به فقر را بر خود گران می دید]، فرستاد و از شخصی، هزار درهم وام گرفت، و آن را نزد كسی كه مسئول گردآوری صدقات بود، فرستاد و فرمود:این، صدقه [و زكات] دارایی ماست. پس مردم



[ صفحه 280]



گفتند:حسن این را از جانب خود نفرستاده مگر آن كه مالی دارد. [8] .

[31]-343- ابونعیم اصفهانی از محمد بن علی علیه السلام نقل كرده است:

[امام] حسن علیه السلام فرمود:من از پروردگار خود شرم دارم كه او را دیدار كنم و به خانه اش نرفته باشم. و بیست و پنج بار با پای پیاده از مدینه رهسپار [مكه] شد. [9] .


[1] روضة الواعظين:357.

[2] دعائم الاسلام 241:1.

[3] صدقه:آنچه كه به ديگري، بي عوض و با قصد قربت پرداخت شود و هديه نباشد، و اين يا مستحب است همانند انفاقات مستحبه، و يا واجب همانند زكات، و اموال نذري و كفارات و...، و در فقه، قدر متيقن از صدقه كه بر آل محمد صلي الله عليه و آله حرام است، زكات واجب است.

[4] تاريخ يعقوبي 135:2.

[5] الذرية الطاهرة:116، ح 126.

[6] دعائم الاسلام 258:1.

[7] دعائم الاسلام 344:2، ح 1289.

[8] كافي 440:6، ح 12.

[9] حلية الاولياء 37:2.